Thursday, August 6, 2009

Customer Tak Buat Pembayaran

KES 1 - Baju Kurung
Saya jual baju ni kepada Intan yang tinggal di Klang. Kebetulan pada hari dia email saya tu, saya nak pergi pos barang lain. Jadi saya cakap kat dia untuk pos terus pada hari tersebut juga. Dia boleh bayar bila baju tu sampai pun tak mengapa.
Seminggu berlalu, tiada email, tiada sms dari Intan ni untuk maklumkan baju tu sudah sampai mahupun ingin membuat pembayaran. Saya email dia, sms dia...langsung tidak berbalas. Sedangkan sewaktu order baju ni dengan saya bertalu2 email dia masuk. Saya cuba call, of course la dia takkan angkat kan.
Mcm2 jenis manusia ada kat dunia ni. Saya pun takde la nak marah sanagt ke apa. Cuma mcm tak sangka ada manusia penipu mcm tu. Alah setakat baju harga RM50 apalah sgt kan. Tapi saya kesal dgn org mcm tu. Saya sms dia..saya ckp klw takde duit takpela bayar bila gaji ke, bayar sikit2 ke saya tak kesah pun. Tapi itulah..manusia. Dahla yang dia beli tu baju kurung. Apalah rasa dia agaknya bila pakai baju tu yer. Klw ye tak puas hati ke apa dgn baju tu, pulangkan lah balik...saya terima. Tp tulah..manusia...
Ni no Intan tu : 019-603 2175

KES 2 : Ladies Blouse
Saya jual pada seorang budak perempuan duduk Terengganu. Saya lupa namanya. Tapi no telefon dia saya masih ada. Ini nombornya : 017-979 8584.
Tapi dengan dia ni saya abaikan saja. Alah setakat baju RM30 apalah yang dikecohkan. Tapi itulah..segan saya klw jadi diorg ni. Sanggup pakai baju yang tak bayar. Mcm mencuri la baju tu. Tapi itulah..manusia..
---------------------------------------------------------------------------
Kebanyakan customer saya bayar selepas barang diterima. 2 kes ni jelah yang tak bayar. Yang lain alhamdulillah..walau baju tunang yang mahal tu pun diorang bayar jugak bila dah terima baju tu. So far customer saya puas hati, saya akan bagitau dulu mcm mana kain tu bla bla...klw rasa nak cancel order selepas baju siap, saya tak kesah. Janji tiada yang tidak puas hati. Tahulah klw beli online ni..lain yang di order lain yang kita dapat. Dalam gambar nampak cantik, dah sampai..harammm...
Yang kes dalam gambar kaler lain dah sampai kaler lain pun ada. Alah mcm2 la..yang penting bila membeli tu biarlah menang memakai.

8 comments:

ida said...

cantik la baju kurung yang intan kebas tu.. murah pun murah..
heeeeyyy ada gak orang gitu ye

Fazemy said...

Haha..mcm2 orang ada. Saya simpan smua rekod customer, klw saya nak pergi mintak ngn Intan dah lama tercongok depan rumah dia kutip hutang. Haha. Tapi takpe..smoga dia terbuka hati nak bayar nnti. Manalah tahu dia insaf lepas baca entry ni. Hehehe...

dia said...

hehehe..
nm kemain lagi sedap..
intan.. tp kemut..
haha

dosa la dok ngumpat bulan2 posa ni..
hehe

Fazemy said...

Hehe..bkn ngumpat..fakta.

luvlymommy said...

hehe ciannyer kt awk bc ragam customer nih! next time slg blom abis byr u jgn pos taw
then, x yah wat COD lg!! sgt merugikan!!!!!

Anonymous said...

kesiannyee..takpelah sabar itu separuh drp iman, dia tak kan rasa senang hati tu bila pakai baju tu, tu la ragam manusia, saya pernah juga alami perkara mcm ni..tp dengan org yg jual barang la..saya beli barang ni dekat online la..nak beli secara borong la katakan nak niaga skit..masa order tu saya dah tanya masih ada stok tak brg ni? dia kata ade..saya tanya lg tuk kepastian, smua corak ade..urg ni ckp ade..cukup sekodi..so dgn senang ati saya order la siap buat payment terus secara online, then tunggu2 la brg sampai..bila brg sampai punya lah saya terkejut yg teramat sangat sebab yg saya order cuma 2 helai jak yg betul yg selebihnya dia pandai2 sendiri mix dgn yg lain..yg menghampakan saya, kalau cantik tu tak ape lah..ni corak yg entah apa-apa entah..kecewanya saya tok sah cakap lah, saya kontek la balik saja nak tanya, mana lah tau kot2 dia salah hantar, tau2 dia kata awak berurusan dgn sapa?..heran juga saya..saya tau la mereka adik beradik yg urus..dia suruh kontek kaka die..bila kita kontek tak jawab plak, saya email je..dekat 2 hari tak balas2 email..saya email bgtau nak tukar..lepas tu dia gtau tak boleh..nak marah pun tok sah cakap la memang marah pun, yg saya marah tu dia tak bgtau stok yg saya nak tu takde, kalau bgtau tu dpt la juga saya terima ini tidak..lepas2 tu saya dah janji tak nak ambil brg dengan dia lg...satu hari dia akan rasa juga jika ada customer dia tak bayar brg dia..apa rasanya..mudah2an dia insaf dan berniaga dengan jujur..hehehehe

fazemy said...

Thank you Ano sudi berkongsi cerita di sini..yelah mcm2 org ada kat dunia ni.

new_rule said...

erm,seday tol bce citer2 ni...mmg mcm2 ragm mnusia ni...story dr ano pon mmg seday gk ble bce...kut suke ati dier jer kn...xpatot...mentang2 le family bisnus...reti nk untong jer..da la x betmpat n x memuas kn ati..tp klu sy kt tmpt u all,mmg hangin tahap cipan+gaban pnya la..tp bagus gk tulis cter cmni..dpt gk amik pengalamn n pengajarn walupn x lalui lg...myb tuk mse akn dtg...haih...nmpk ny,sy jgk la y baek(msuk bakul angkat sendiri)he...:)